Organizacja

RAMOWY ROZKŁAD DNIA W PRZEDSZKOLU NR 53 W GDYNI

6:00 – 8:00

  • schodzenie się dzieci,
  • zabawy wynikające z aktywności własnej dzieci,
  • prace w kąciku książki,
  • obserwacje i prace w kąciku przyrody,
  • kontakty indywidualne wynikające z potrzeb dzieci,
  • gry dydaktyczne, stolikowe,
  • praca indywidulana, np. ćwiczenia wymowy, ręki,

8:00-13:00 PODSTAWA PROGRAMOWA

8:00 – 8:30 – śniadanie

11:15  obiad MISIE, LISKI

11:30 – obiad ZAJĄCZKI, JEŻYKI, WIEWIÓRKI, JELONKI, SÓWKI

  • swobodna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela,
  • różnego typu zajęcia dydaktyczne zorganizowane z inicjatywy nauczyciela, eksperymenty, nauka wierszy i piosenek, tańce, inscenizacje, improwizacje ruchowe, praca indywidualna z dziećmi, utrwalanie zdobytych umiejętności; ćwiczenia gimnastyczne z użyciem przyborów i sprzętów,
  • zabawy na świeżym powietrzu, gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, wycieczki, spacery, prace społecznie użyteczne,
  • czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, poobiedni relaks lub zajęcia relaksacyjne i inne,

13:00 – 17:00

13:3014:00– podwieczorek

  • Tworzenie sytuacji wspierających rozwój inteligencji wielorakich,
  • Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień – zajęcia dodatkowe
  • Pogłębianie zdobytych wiadomości i umiejętności
  • Aktywność własna dzieci
  • Sytuacje wychowawcze i samoobsługowe organizowane przez nauczycieli oraz podejmowane z inicjatywy dzieci
  • Praca indywidualna z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Odbieranie dzieci.

 

*******************************************************************

 

 

 

*****************************************

ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
W PRZEDSZKOLU NR 53 W GDYNI

1. Wychowanie przedszkolne „Nasze Przedszkole” M. Kwaśniewska W. Żaba Żabińska; MAC Edukacja
2. Religia „Kocham dobrego Boga” Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski; Jedność

********************************************************************

Version:1.0 StartHTML:000000237 EndHTML:000070797 StartFragment:000002793 EndFragment:000070765 StartSelection:000002793 EndSelection:000070761 SourceURL:http://przedszkole53gdynia.pl/wp-admin/post.php?post=86&action=edit

PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA DZIECI W PRZEDSZKOLU NR 53 W GDYNI WPROWADZONE ZARZĄDZENIEM DYREKTORA 1 DNIA 1 WRZEŚNIA 2019 ROKU

Podstawa prawna:

  1. Statut Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 Przedszkola Nr 53 w Gdyni
  2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r., w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r.Nr 6, poz. 69)
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2009 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i przedszkolach.
  4. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003 w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wobec dzieci i młodzieży (…)
  5. Kodeks rodzinny i opiekuńczy ustawa z dnia 25 lutego 1964 r (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
  6. Kodeks karny, art. 160
  7. Ustawa o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich z dnia 26 października 1982r. (Dz. U. z dnia 12 listopada 1982 r. z późn. zm.) – wybrane zagadnienia: Art. 4 § 1
  8. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 z późn. zm.)
  9. Konwencja o Prawach Dziecka.
  10. Karta Nauczyciela – ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2006r., Nr 97, poz .674 ze zm.)
  11. Prawo o ruchu drogowym – ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 90 ze zm.)

Cel główny

Uzasadnieniem wprowadzenia niniejszych procedur jest troska o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką w naszym przedszkolu.

W sytuacjach trudnych oraz zagrażających bezpieczeństwu dziecka nauczyciele i pozostały personel placówki są zobowiązani postępować zgodnie z przyjętymi procedurami. Rodzice zobowiązani są do przestrzegania poniższych procedur.

Osoby, których  dotyczy procedura 

Do przestrzegania procedury zobowiązani są wszyscy pracownicy przedszkola, dyrektor oraz rodzice/ opiekunowie dzieci.

Obowiązki, odpowiedzialność, upoważnienia osób realizujących zadanie, które jest przedmiotem procedury

  • 1) Dyrektor – ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu; zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza budynkiem przedszkola; kontroluje obiekty należące do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów; sporządza protokoły z kontroli obiektów; odpowiada za jakość pracy pracowników, za organizację pracy; opracowuje procedury i instrukcje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom.
  • 2) Nauczyciele – są zobowiązani do nadzoru nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu oraz do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem; zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze bezpieczeństwa; upowszechniają wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy wobec zdrowia, zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych; są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
  • 3) Inni pracownicy przedszkola – są zobowiązani do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz z funkcją opiekuńczą i wychowawczą przedszkola; pomagają nauczycielom w codziennej pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej; są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
  • 4) Rodzice, w trosce o bezpieczeństwo własnego dziecka, powinni znać procedury zapewnienia bezpieczeństwa obowiązujące w przedszkolu; w tym zakresie powinni także współpracować z dyrektorem, wychowawcami swojego dziecka oraz innymi pracownikami przedszkola.

Sposób prezentacji procedur

  1. Udostępnianie dokumentu na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej placówki
  2. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
  3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych każdego roku we wrześniu.

Dokonywanie zmian w procedurach

Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa dzieci może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor przedszkola. Wnioskodawcą zmian może być także rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.

Procedury Bezpieczeństwa  wchodzą w życie z dniem 1 września 2015r.

Wykaz procedur obowiązujących w Przedszkolu nr 53 w Gdyni

  1. PROCEDURA BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
  2. PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
  • PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIESZCZĘŚLIWEGO WYPADKU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
  1. PROCEDURA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA NA PLACU ZABAW
  2. PROCEDURA DOTYCZĄCA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA W SALI ZABAW
  3. PROCEDURA DOTYCZĄCA SPACERÓW I WYCIECZEK
  • PROCEDURA DOTYCZĄCA BEZPIECZEŃSTWA PRZECIWOPOŻAROWEGO

VIII.    PROCEDURA DOTYCZĄCA PRZYPADKU GDY WYCHOWAWCA ZNAJDUJE NA TERENIE PRZEDSZKOLA NIEBEZPIECZNE PRZEDMIOTY I RZECZY

  1. PROCEDURA BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
  2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem.
  3. Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż., które są określone w Instrukcji BHP i Instrukcji Ppoż. obowiązujących na terenie przedszkola.
  4. Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Za to poczucie bezpieczeństwa również odpowiada nauczyciel.
  5. Nauczyciel jest świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci jaka na nim spoczywa, a w przypadku ich narażenia ponosi za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich jego działań.
  6. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola od godziny otwarcia tj. 6.00 przez rodziców, bądź inne osoby upoważnione przez rodziców. Rodzice są poinformowani o sposobie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Obowiązuje zasada, że rodzice rozbierają dziecko i odprowadzają do sali zgodnie z planem schodzenia się dzieci
  7. Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece nauczycieli, sprawowanej zgodnie z ustalonym w arkuszu organizacyjnym czasem pracy oddziału.
  8. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie i wypłacić za ten czas wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące.
  9. Podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy się dzieci lub przypomina o rozkładzie pomieszczeń przedszkolnych, korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
  10. Nauczyciel nie prowadzi rozmów z rodzicami podczas zabaw dzieci. Jego uwaga powinna być skupiona wyłącznie na podopiecznych. Nauczyciel powinien mieć świadomość, jakie mogą być konsekwencje jego nieuwagi.
  11. Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, systematycznie wdraża dzieci do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci.
  12. Podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizacyjnie zajęcia, tok ćwiczeń ruchowych, przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
  13. Przy przemieszczaniu się grupy, np. na rytmikę, do szatni, na wycieczki piesze, dzieci ustawiają się parami i tak samo się przemieszczają (dzieci młodsze ustawiają się w „pociąg”).
  14. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zobowiązany jest do odebrania dziecka.
  15. W sytuacjach infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
  16. Nauczyciele nie mają prawa podawać dzieciom żadnych lekarstw.
  17. Przedszkole pośredniczy w rocznym ubezpieczeniu dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  18. Rodzice, którzy nie wyrażają zgody na ubezpieczenie ich dziecka, zobowiązani są złożyć odmowę ubezpieczenia na piśmie w obecności dyrektora lub złożyć oświadczenie o indywidualnym ubezpieczeniu z podaniem numeru polisy.
  19. Pracownicy przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków lub substancji o podobnym działaniu.
  1. PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI

Przyprowadzanie dzieci

  1. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola odpowiadają rodzice / opiekunowie.
  2. Rodzice/ opiekunowie sprawują opiekę podczas rozbierania się dziecka w szatni.
  3. Rodzice/opiekunowie wprowadzają dziecko do sali i powierzają pod opiekę nauczycielce grupy.
  4. Odpowiedzialność nauczyciela rozpoczyna się z chwilą wprowadzenia dziecka do sali.
  5. Rodzice /opiekunowie, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali.
  6. Nauczycielka ma prawo odmówić przyjęcia do przedszkola dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę.
  7. Obowiązkiem rodzica jest przekazanie nauczycielkom aktualnych telefonów kontaktowych (szczególnie numerów telefonów komórkowych).

Odbieranie dzieci

  1. Na pierwszym zebraniu organizacyjnym rodzice są informowani o zasadach przyprowadzania i odbioru dzieci.
  2. Dzieci przebywające w przedszkolu  powinny być odbierane w godzinach określonych w umowie
  3. Nauczyciel powinien wiedzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Obowiązkiem nauczycieli oraz osoby dyżurującej (woźnej) w szatni jest upewnienie się, czy dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w oświadczeniu.
  4. Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne osoby pełnoletnie przez nich upoważnione pisemnie. Upoważnienia są ważne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola w danym roku szkolnym i mogą zostać w każdej chwili odwołane i zmienione.
  5. Rodzice mogą upoważnić pisemnie określoną pełnoletnią osobę do odbierania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno być w formie pisemnej. Wydanie dziecka nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego.
  6. Wydanie dziecka osobom innym, niż rodzice, może nastąpić tylko na podstawie pisemnego upoważnienia podpisanego przez oboje rodziców i złożonego u nauczycielek w grupie (wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do procedury).
  7. Pisemne upoważnienie jest załącznikiem do karty zgłoszenia i składane jest na początku każdego roku szkolnego i obowiązuje przez cały rok szkolny.
  8. Podstawę do nie wydania dziecka jednemu z rodziców stanowi orzeczenie sądu.
  9. Rodzice są zobowiązani do odebrania dziecka zgodnie z podpisaną umową.
  10. Odpowiedzialność nauczyciela oraz innych pracowników zatrudnionych w przedszkolu, kończy się  z chwilą odebrania dziecka przez rodzica/ opiekuna.
  11. Rodzice, bądź osoby upoważnione przez nich,  ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo odbieranego przez nich dziecka, od momentu jego odebrania z grupy przedszkolnej.
  12. Na terenie szatni, z chwilą oddania dziecka rodzicom lub osobie upoważnionej – za bezpieczeństwo dziecka odpowiadają te osoby.
  13. Rodzic/opiekun jest zobowiązany do bezpośredniego powiadomienia nauczycielki o zamiarze odbioru dziecka,  w przypadku, gdy  dzieci w godzinach odbioru przebywają w ogrodzie
  14. Rodzice/ opiekunowie po odebraniu dziecka są zobowiązani opuścić plac zabaw.
  15. W przypadku pozostania rodzica/opiekuna na placu przedszkolnym po odebraniu dziecka  (np. rozmowa rodzica z nauczycielem), nauczyciel nie odpowiada za jego  bezpieczeństwo.
  16. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka musi posiadać przy sobie dowód osobisty i na żądanie nauczycielki lub osoby pełniącej dyżur w szatni okazać go.

PROCEDURA – dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic/opiekun prawny będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków

  1. Nauczyciel nie wydaje dziecka i zawiadamia dyrektora placówki.
  2. Zawiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica/ prawnego opiekuna lub inną osobę upoważnioną przez rodziców do odebrania dziecka z przedszkola.
  3. W przypadku odmowy odebrania dziecka przez inne osoby upoważnione do odbioru, dyrektor lub nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji jednostkę policji.
  4. Po rozpoznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka dyrektor przedszkola i Policja podejmują decyzję o dalszym postępowaniu w sprawie.
  5. Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu.
  6. Po zakończeniu działań interwencyjnych dotyczących zaistniałego zdarzenia nauczyciel sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi placówki.
  7. Jeśli w/w sytuacja powtarza się dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny – Wydział Rodzinny i Nieletnich oraz powiadomić rodziców o podjętych działaniach

 

PROCEDURA – dotyczy przypadku gdy dziecko z przedszkola jest odbierane przez osobę niepełnoletnią lub nieuprawnioną

  1. Nauczyciel nie wydaje dziecka.
  2. Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki.
  3. Kontaktuje się z rodzicami lub osobą uprawnioną – wskazaną przez rodziców celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
  4. Wspólnie z rodzicami lub osobą uprawnioną ustala dalsze kroki postępowania – uzgadnia, kto odbierze dziecko z przedszkola. W przypadku, gdy nie można nawiązać kontaktu z rodzicami lub osobą uprawnioną dyrektor  wspólnie z policją podejmuje decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sytuacji ( np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej).

 

PROCEDURA – dotyczy przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola

  1. Jeśli dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola w godzinach otwarcia placówki, nauczyciel powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola.
  2. Dyrektor lub pod jego nieobecność nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców/prawnych opiekunów i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
  3. Nauczyciele sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili przejęcia go od osoby przyprowadzającej, aż do momentu przekazania dziecka rodzicom lub upoważnionej osobie.
  4. Jeśli próba zawiadomienia rodziców się nie powiedzie, dyrektor lub nauczyciel zwraca się o pomoc do policji w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców/ prawnych opiekunów.
  5. Po konsultacji z policją dyrektor lub nauczyciel może                                                                                               zwrócić się do policji z prośbą o podjęcie dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym.
  6. Nauczyciel sporządza ze zdarzenia notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  7. Po zdarzeniu dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania prawa obowiązującego w przedszkolu.
  8. Jeśli przypadki nieodbierania dziecka z przedszkola powtarzają się, dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny i poinformować rodziców/prawnych opiekunów o podjętych działaniach.

PROCEDURA – dotyczy przypadku gdy rodzic/opiekun prawny notorycznie odbiera dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania placówki

  1. Nauczyciel powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki
  2. Dokumentuje powyższy przypadek w formie notatki służbowej i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola.
  3. Dyrektor Przedszkola wzywa na rozmowę wyjaśniającą rodzica/prawnego opiekuna, który łamie ustalone zasady odbierania dziecka z przedszkola, powiadamia go o konsekwencjach takiego zachowania. Zobowiązuje go do podporządkowania się im.
  4. Ustala wspólnie z rodzicami zasady dalszego przebywania dziecka w przedszkolu. W przypadku gdy rodzice/opiekunowie nadal odbierają dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania dyrektor placówki zwraca się do najbliższej jednostki policji o rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka, a w następnej kolejności powiadamia Sąd Rejonowy w Gdyni Wydział Rodzinny i Nieletnich.
  • PROCEDURA POSTEPOWANIA W PRZYPADKU NIESZCZĘŚLIWEGO WYPADKU DZIECKA W PRZEDSZKOLU

W razie nieszczęśliwego wypadku dziecka (dotyczy lekkich obrażeń – otarcia, skaleczenia) nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:

  1. Zapewnia opiekę i udziela dziecku doraźnej pomocy medycznej.
  2. Powiadamia dyrektora placówki i rodziców/ prawnych opiekunów dziecka o nieszczęśliwym
  3. Jeśli zachodzi konieczność wzywa na miejsce lekarza.
  4. Domaga się pisemnej opinii lekarza stwierdzającej czy poszkodowane dziecko doznało ciężkich uszkodzeń ciała.
  5. Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
  6. Powiadamia inspektora BHP o zdarzeniu.
  7. Procedura powypadkowa określona jest w Instrukcji BHP obowiązującej w przedszkolu.

W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego lub śmiertelnego, dyrektor podejmuje następujące kroki:

  1. Zapewnia natychmiastową pomoc i opiekę poszkodowanemu dziecku.
  2. Zawiadamia o wypadku rodziców dziecka, inspektora BHP, organ nadzorujący, Prokuraturę lub Policję, Kuratorium Oświaty i Radę Rodziców.
  3. Zabezpiecza miejsce wypadku.
  4. Powołuje zespół powypadkowy, który ustala okoliczności i przyczyny wypadku i sporządza protokół powypadkowy.
  5. Zatwierdza protokół podpisany przez zespół powypadkowy, doręcza niezwłocznie rodzicom i poucza ich o sposobie i trybie odwołania.
  6. Doręcza niezwłocznie protokół PIP.
  7. W przypadku zbiorowego zatrucia pokarmowego, powiadamia Stację Sanitarno – Epidemiologiczną.
  1. PROCEDURA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA NA PLACU ZABAW
  2. W przedszkolu obowiązuje regulamin placu zabaw (załącznik nr 2 do procedury).                   Codziennie rano konserwator sprawdza teren przedszkola i likwiduje ewentualne zagrożenia w razie potrzeby, powiadamia o nich dyrektora przedszkola a dyrektor nauczycieli grup.
  3. Nauczyciele są zobowiązani zgłaszać wszelkie zauważone usterki oraz zagrożenia i nie korzystać z placu zabaw do momentu ich usunięcia.
  4. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym, zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci pod stałą opieką nauczyciela oraz pomocy nauczyciela w grupie najmłodszej.
  5. W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym nauczyciel ma obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem i organizowania dzieciom warunków do bezpiecznej zabawy,
  6. W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel danej grupy natomiast w czasie pobytu na placu przedszkolnym grupy dzieci           3- letnich nauczycielowi pomaga pomoc nauczyciela.
  7. W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym musi być zamknięta bramka wejściowa na plac zabaw .
  8. Dzieci mogą korzystać tylko z  urządzeń ogrodowych, przy czym nauczyciel wcześniej zawiera z dziećmi umowy dotyczące bezpiecznego korzystania z tych sprzętów
  9. Nauczyciel dba o stosowny ubiór dziecka, odpowiedni do pory roku i panującej temperatury
  10. W  czasie dużego nasłonecznienia dzieci powinny być zaopatrzone w odpowiednie nakrycie głowy i w miarę możliwości, przebywać w zacienieniu,
  11. Nauczyciel nie organizuje zajęć z dziećmi na powietrzu w warunkach atmosferycznych ku temu niesprzyjających (zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura, deszcz)
  12. W przypadku przebywania na terenie przedszkolnym więcej niż jednej grupy, wszystkie nauczycielki, czuwając nad bezpieczeństwem swojej grupy, mają baczenie na pozostałe dzieci i obowiązkowo reagują w sytuacji zagrożenia, bądź niewłaściwego zachowania dzieci.
  13. Podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu. Dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić stan liczebny grupy
  1. PROCEDURA DOTYCZĄCA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA W SALI ZABAW
  2. Nie wolno podczas pracy z dziećmi zostawić ani na chwilę grupy samej. Gdy nauczyciel musi wyjść, np. do telefonu, toalety, grupą powinna się zająć osoba z obsługi grupy (pomoc nauczyciela/woźna). Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
  3. Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi. Obowiązkiem nauczyciela jest punktualne przychodzenie do pracy; nie jest dopuszczalne spóźnianie się. Nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrekcji fakt spóźnienia do pracy i podać jego przyczynę.
  4. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie i wypłacić za ten czas wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące.
  5. Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci systematycznie do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i nagród obowiązujących w danej grupie.
  6. Dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno podczas dnia wychodzić z niej samowolnie, bez powodu i dozoru. Nie wolno im też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola. Dziecko przez cały czas powinno być otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika przedszkola.
  7. Podczas zabaw dowolnych w sali zwraca się uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek uczy dzielenia się nimi.
  8. Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują, ewentualnie ingerują w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie same ich rozwiązać. W czasie zabaw dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo dzieci, odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którym bawią się dzieci.
  9. Jeżeli dziecko chce skorzystać z toalety, nauczyciel powinien zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo dziecku korzystającemu z toalety jak i reszcie grupy,
  10. Nauczyciel dba o czystość, ład i porządek podczas trwania zajęć i po ich zakończeniu.
  11. Należy pamiętać, że przez cały czas pobytu dzieci w przedszkolu należy zapewnić im odpowiednią opiekę i bezpieczeństwo również przez odpowiednie zabezpieczenie wejść do przedszkola i ogrodzenia terenu przedszkola,
  12. Każdy pracownik wykonujący swoją pracę nie może stwarzać zagrożenia dla innych pracowników i dzieci.
  13. Pracownicy obsługi powinni przechowywać narzędzia pracy i środki czystości w miejscach do tego przeznaczonych,
  14. Wszyscy pracownicy powinni posiadać odpowiednie przeszkolenia z zakresu bhp, ochrony ppoż. oraz pierwszej pomocy przedmedycznej.
  15. Każdy wypadek wychowanka należy natychmiast zgłosić  Dyrektorowi  Przedszkola.

 

  1. PROCEDURA DOTYCZĄCA SPACERÓW I WYCIECZEK

Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wycieczek i spacerów ( załącznik nr 3 do procedury) .

W przypadku organizowania wycieczki:

  1. Dyrektor powołuje spośród nauczycieli kierownika wycieczki, którego obowiązkiem jest:
  2. a) zobowiązać nauczycieli prowadzących grupę do zebrania pisemnej zgody od rodziców na udział dzieci w wycieczce i do sprawdzenia, czy u dzieci nie występują przeciwwskazania zdrowotne, ograniczające ich uczestnictwo w wycieczce /informacje lub oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych/,
  3. b) sporządzić program i regulamin wycieczki, listę uczestników, opiekunów, umieścić te informacje w karcie wycieczki i przedstawić do zatwierdzenia dyrektorowi co najmniej na 5 dni przed planowaną wycieczką,
  4. c) zapoznać opiekunów grup oraz rodziców/prawnych opiekunów z programem i regulaminem wycieczki,
  5. d) powierzyć opiece jednego opiekuna nie więcej niż 15 dzieci,
  6. e) dostosować organizację i program wycieczki do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,
  7. f) zabrać ze sobą kompletną i sprawdzoną apteczkę pierwszej pomocy oraz zaopatrzyć dzieci w kamizelki odblaskowe,
  8. g) czuwać nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki a w razie potrzeby dyscyplinować uczestników,
  9. h) w chwili wypadku koordynować przebieg akcji ratunkowej, ponosić pełną odpowiedzialność za podjęte działania,
  10. i) bezwzględnie odwołać wyjazd w przypadku burzy, śnieżycy i innych niesprzyjających warunków atmosferycznych,
  11. j) nie dopuścić do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu zdrowia i życia.
  12. Za organizację i przebieg wycieczki odpowiedzialni są także opiekunowie grup, których obowiązkiem jest:
  13. a) znać i przestrzegać program i regulamin wycieczki oraz stosować się do poleceń kierownika wycieczki,
  14. b) stale sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed wyjazdem, w dogodnych momentach trwania wycieczki, oraz bezpośrednio przed powrotem, a także tuż po powrocie do przedszkola,
  15. c) dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc,
  16. d) przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni a wysiada pierwszy,
  17. e) zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania i przejazdu,
  18. f) przestrzegać obowiązku wysiadania przez dzieci tylko na parkingach,
  19. g) zabezpieczyć wyjście  na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy i wyprowadzić  dzieci w bezpieczne miejsce.

W przypadku wyjścia na spacer:

  1. Nauczyciel odnotowuje dzień, miejsce i godzinę wyjścia z grupą w zeszycie wycieczek.
  2. Zapewnia opiekę jednego dorosłego na najwyżej 15 dzieci.
  3. Idzie zawsze od strony ulicy.
  4. Dostosowuje trasę do możliwości dzieci.
  5. Stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i po powrocie ze spaceru.
  • PROCEDURA DOTYCZĄCA BEZPIECZEŃSTWA PRZECIWOPOŻAROWEGO
  1. Nauczyciel ma obowiązek wejść pierwszy do sali, zwrócić uwagę na stan techniczny pomieszczenia, sprawdzić czy warunki do prowadzenia zajęć nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci.
  2. Nauczyciel i pozostali pracownicy przedszkola są zobowiązani:
  3. a) mieć aktualne szkolenie BHP i znać obowiązujące w placówce stosowne instrukcje i szkolenia.
  4. b) znać numery telefonów alarmowych, plany ewakuacyjne i oznakowanie dróg ewakuacyjnych.
  5. c) umieć posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym i znać obowiązki postępowań na okoliczność różnych zagrożeń w tym pożarowego
  6. d) w trakcie alarmu pożarowego stosować się do wytycznych zawartych w Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w Gdyni
  • PROCEDURA DOTYCZĄCA PRZYPADKU GDY WYCHOWAWCA ZNAJDUJE NA TERENIE PRZEDSZKOLA NIEBEZPIECZNE PRZEDMIOTY I RZECZY
  1. Nauczyciel podejmuje działania uniemożliwiające dzieciom kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami lub środkami.
  2. Zachowując środki ostrożności, zabezpiecza przedmioty i rzeczy przed dostępem do nich osób niepowołanych.
  3. Jeżeli są to przedmioty przyniesione przez dziecko, przeprowadza z rodzicami rozmowę celem zobowiązania ich do dokładniejszego pilnowania i sprawdzania co dziecko zabiera z domu do przedszkola.
  4. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora przedszkola.
  5. Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych.
  6. W celu wyeliminowania ponownego wystąpienia zagrożenia należy przeprowadzić wspólnie z radą pedagogiczną analizę zaistniałych zdarzeń i wprowadzić środki zapobiegawcze.
  7. W przypadku niemożności usunięcia zagrożenia należy wyprowadzić dzieci, powiadomić dyrektora i odpowiednie służby ( straż pożarną, policję) W trakcie prowadzenia akcji przez w/w służby podporządkować się kierującym akcją.

 *******************************************************************************************************************************************************

STATUT PRZEDSZKOLA 53

STATUT.PRZEDSZKOLA.P53